Bönbiffar

Har mina vegetariska perioder ibland. De blir kanske inte helt vegetariska, men jag försöker i alla fall. Gjorde bönbiffar härom dagen. Gott och jätteenkelt att slänga ihop, i varje fall om man har en matberedare eller mixer. I dessa bönbiffar har jag:

1 burk stora vita bönor
1 burk kidneybönor
1 ägg
ca. 1 dl ströbröd
salt och peppar

Stek några minuter på varje sida och sen så vips har du en kalasmiddag :)

Kryddning och bönor kan ju själv väljas efter smak och tycke!



/Nina


Gästinlägg från Göteborg =)

Hej juntor! Hade en riktig husmorsdag i fredags med storstädning, tvättning, brödbak och muslipyssling.
Prata med Nina som tyckte jag skulle dela med mig av det här.
Så sagt och gjort!
Brödet är ett morotsbröd efter ett recept av Underbaraclara.
Fick bli ett smakprov innan kameran hann fram :)
Recept kommer här:

Du behöver

5 dl mjölk

50 g jäst

0,5 dl rapsolja

2-3  stora finrivna morötter

1 tsk salt

2 rejäla matskedar honung

8-10  dl vetemjöl.

1 dl grahamsmjöl

1 dl havregryn

Samt gärna några matskedar skalade sesamfrön och hela linfrön

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan så mycket mjöl som degen ”klarar av”, spara dock lite till utbakningen. Arbeta ihop med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.

Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel. Lår jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader.  Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa. Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar. Servera med smör, en god ost och gärna lite apelsinmarmelad. Släng resten av bröden i frysen och ta bara fram det antal du tänker äta. Då håller de sig saftiga längre. Bon apetit!

Sedan gjorde jag min favvomusli som är ett måste för mig till frukost!

Vad man har i kan man variera i det oändliga men basen är:
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl kokos
1 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
1 dl råsocker
2 dl russin
2 dl vatten
5 msk olja
2 dl russin
valfri mängd nötter, torkad frukt eller annat man tycker är gott.
Blanda allt utan russina och in i ugnen i cirka 20 min på 200 grader. Rör om då och då.
Tillsätt russina när muslin svalnat.
Hade bäst flickor så hoppas ja vi ses snart!
Puss å kram Sanna

äkta vara

matlagning är mitt senaste stora intresse. Sambon har vant sig vid att jag sjasar ut honom från köket och ger mig an något nytt och spännande. I fredags skulle vi dock bara mysa med gammal hederlig tacos. Så här lagom till nästa veckoslut vill jag slå ett slag för tacos utan tillsatser, det vill säga egenkryddad tacos:

Detta räcker till ca 1 kg köttfärs:

1 msk salt
1msk paprikapulver
1msk spiskummin
1 msk chilipulver
1 msk vitlökspulver
1 tsk curry
1 tsk koriander

det blir supergott och kan inte jämföras med taco på påse!
Våga prova nästa gång!


Taco hej!
/Jenny

gårdagens räddning

det var en allmänt skruttig tisdag i går. Men som en räddning kom jag att tänka på ostkakereceptet jag fått av kollegan Ingela för ett tag sedan.

Detta räcker till 2 stora portioner:

1 ägg
1msk socker
1 liten burk keso
ca 10 hackade mandlar

blanda ägget och sockret och vispa upp
vänd ner i keson, häll i mandlarna och blanda ihop. Grädda på 175 grader i ca 30 minuter.


Ostkaka är som en Lisa för själen för mig och i går åts den med blåbär och en klick grädde.


 

Ni ser ju själva vilken fin inramning dagen fick till slut.

För att få lite vårkänsla,

pryder jag mitt bord med dessa vackra tulpaner.





/Nina


RSS 2.0