Juntan 10e maj, lokalisation Fartyget



Jättemuffins 6 st

2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
100 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
blåbär eller andra valfria bär i lagom mängd

Blanda ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och tillsätt med ägg och socker.
Smält smöret och blanda med mjölk och håll i resterande smet.
Fyll muffinsformarna till 3/4 och grädda i 15-20 min i 200 C.

Jag använda mig av stora muffinsplåtar, vill man använda vanliga formar blir det 10-12 stycken.


Bra länk för alla desperate-älskande juntor :)

Om någon junta har missat ett desperate-avsnitt :) här ser man dem gratis, 75 min per dag!

http://www.cucirca.com/

En helt vanlig junta hos Nina.

En apriljunta på Bolmens med vit choklad/lime/hallonmuffins...



Receptet:

12 portioner
Normalstora formar, 12 st/plåt

2 dl socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smält smör

50-100 g hackad vitchoklad
Hallon Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner. Tillsätt smält smör och blanda i hop till en jämn smet. Rör ner hackad choklad. Fördela i smeten i formar. Tryck ner ett par hallon i varje muffin. Grädda ca 15-20 min, ugn 200°C.

Ps. Inte riktigt detta receptet jag gick efter,men detta låter ju himla gott :)

Höstjunta

Några bilder från en caféjunta på "Morfars" hösten -09.




RSS 2.0