fönsterblomster

Det är så härligt med orkidéer. Går och väntar flera månader på att det ska bli knoppar och helt plötsligt är där hur många som helst. Blir så glad när de slår ut. 



Den lila juntorkidéen och den tvåfärgade som jag tog steget och köpte för några år sen då jag tänkte att jag baske mej ska jobba mig till ett par gröna fingrar.

/Nina

Storleken HAR betydelse


Frukostbullar

Denna härliga morgon blev lite extra härlig med nybakade frukostbullar. Lätt som en plätt att göra!



Detta görs kvällen innan:

Ingredienser:

25 g. jäst
3 dl fingervarmt vatten
1 dl filmjölk (cream fraiche, kesella eller yoghurt går lika bra)
1 dl rågkross
1 dl hela eller krossade linfrön
en nypa salt
5-6 dl vetemjöl (jag brukar ta 2 dl vetemjöl och därefter en grövre sort)

Blanda och knåda degen i en bunke, låt jäsa 30 min. under bakduk.
Arbeta därefter degen på mjölat bakbord och gör ca. 10 bullar. Beroende på hur stora man vill ha.
Lägg bullarna på en plåt med bakduk över och ställ in i kylen. 

På morgonen:

Sätt ugnen på 250 grader, ta fram bullarna och låt dem stå ute tills ugnen är varm. 
Bullarna ska vara i mitten av ugnen ca. 10 min.
Färdigt!

/Nina


Mini-junta med pojkbesök och brownies

Ja, förra veckan dokumenterades mini-juntan, dock inte med min kamera, därför har jag inga ståtliga bilder att visa upp. Men Stuhr och Dalmasen gjorde entré (och vi fick mycket brownies till oss själva). Och för er som undrar, ja, dalmasen gjorde det han skulle - att junt-pyssla. Detta fortsatte sedan hela helgen... (vilket dokumenterats med min kamera :)
Ciao! /Loisa
En mycket engagerad dalmas


Hann med lite flyttstädning bakom soffan. Hittade
Wendelas gamla möss + några andra råttor


Min första vante. Hoppas få klart den i veckan för att
göra en ny vante..och kanske en matchande halsduk och pannband?

En glammig helg...

i härliga Göteborg! Stackars Jenny kunde inte följa med men vi dansade för henne också, sittandes på våra barstolar. "Åh vad skönt att sitta, jag får så ont i ryggen av att gå på konsert" - Tantvarning? Annika Norlin med band var helt fantastiskt bra! Lördagen var fullspäckad med shopping av vår- och sommarkläder, "Heliga Johanna från slakthusen" på Folkteatern och därefter melodifestival! Som vanligt så vann inte rätt låt, men vi var glada ändå. Konstigt nog visste alla i sällskapet lite väl mycket om melodifestivalen för att "aldrig" titta på den. Lite extra krydda fick vi genom att googla Sanna Nielsens och Marie Serneholts längd och Lena PH:s ålder, mycket intressant!



Passande junthalsband jag hittade på JC.

Och ett till halsband från JC som jag hade svårt att lämna affären utan. Tur att fågeln är utanför buren :)

/Nina

 

 


Påskpyssel?

Mitt halsduks-projekt är slut och jag funderar över vad jag ska göra härnäst? Pannbandet blev också bra, kanske att jag ska göra ett till mig själv också :)


Gro(gg)dd-lådan!

Så var det äntligen dags för inlägget om groddlådan, denna fantastiska sak jag fick julen 2010. Och nej det var inte en grogglåda som vissa trodde först :) Lådan har använts flitigt de senaste månaderna och ger såna här fina, färska groddar på frukostmackan så ofta man vill! Här följer en liten guide!



Något att grodda kan va bra att ha, t.ex. alfaalfa-groddar. Böngroddar och annat funkar lika bra men groddningstiden kan variera!




Lägg önskad mängd frö i ett glas och låt bada under natten!




Sprid ut fröna i ett jämnt lager på groddlådans två våningar (här har fröna legat en dag och börjat få små små groddar). Vattna lådan med 1 dl vatten varje dag och häll bort överflödigt vatten.




Efter tre dagar är groddarna färdigväxta!
Nu blir mackan sådär alldeles extra god!




Groddlådan finns att köpa för 99:- här
//Karin

RSS 2.0